Dagrapport #81
Zaterdag, 9 September 2023
Van de piepzak en de veren
Jippieieie beste volgers!!!
Jullie mogen het weten gisteren en vandaag zaten we in de piepzak, diep in de piepzak. Jullie lazen het al onze trouwe Perkins motor was moe geworden en wilde niet meer starten. Vanaf gisterochtend tot vandaag half vijf is de Ton aan het werk geweest en heeft hij het complete brandstofsysteem, ontwaterd, schoongemaakt en ontlucht. Teleurstelling de motor wilde niet starten. Opvoerpomp voor de brandstof vervangen. Teleurstelling de motor wilde niet starten. Veel ontlucht, wederom teleurstelling en tot slot de lastigste die je voor het laatst bewaard de brandstofverstuifpomp vervangen. En toen eindelijk vroemmmmmmmmmm de trouwe Perkins kwam weer tot leven en had er direct zin in. Het was de HWTK wederom gelukt en dat is veer twee natuurlijk. Hééé waar is veer één dan gebleven? Nou die is posthum voor baron Lorne Hiller die het schip vol heeft geladen met reserveonderdelen waaronder (we hadden het niet verwacht) de verstuiverpomp. Zonder dat onderdeel was de reis heel anders gaan verlopen. De derde veer is voor ………. onze Herbert! Wederom heeft hij in no time een contact geregeld waar Ton mee kon overleggen over de motor. Storingsmonteur( roepnaam Arie) van koninklijke van Twist (Distributeur Perkins) stond om 12.45 telefonisch gereed met adviezen. Voor Arie de vierde veer!
En natuurlijk tijdens al deze sleutelwerkzaamheden heeft de hulp van de HWTK het gevloek opgevangen en snel over boord gewerkt, getroost, duizend en één onderdelen, sleutels, schroefjes en moertjes geherpositioneerd zodat ze niet in de bilge verdwenen, zijn vingers in de kramp gepompt en natuurlijk de Kalosini op koers gehouden. En de communicatie met de buitenwereld geregeld. Dat was de dan laatste veer! Teamwork zoals je nog nooit hebt ervaren.
En nu met een heerlijk zonnetje in de kajuit, Ton zachtjes knorrend achter me zeilen we rustig richting St Helena. ETA zondagochtend rond 7 uur, techniek en weder dienende uiteraard….
Groeten,
Ton en Mark