Het verlangen om een oceaan over te willen steken.

Hoe kom je aan een boot in Sydney?

Daar moet je een mannetje voor hebben!

Maar eerst ga je een boot zoeken op internet. We hadden een Bruce Roberts 53 en nog een ander schip in gedachten. Gevonden in Sydney. Het land van de Bruce Roberts, zoals Nederland het land van de vd stadts is. We hadden een voorkeur voor de tweede boot; de sandmeijer 51. Dus hebben we een mannetje gezocht. Nic! We hebben hem voor inspectie op de twee boten afgestuurd. Als eerste de Kalosini. Echter voordat hij goed en wel aan boord stond had hij de vraagprijs al gehalveerd in overleg met de eigenaar. Nou, koop hem dan ook maar voor ons. Het was Mei 2020. Australie was net op slot. Geen Bruce Roberts.

We wilden graag de oceanen bezeilen en zochten naar een boot in het buitenland omdat je dan naar huis vaart, niet ervan af. Dat leek ons een goede motivator. Na de aanschaf van de Kalosini II en met de net uitgebroken Corona epidemie zat de wereld op slot. Na twee jaar wachten konden we in April 2022 naar Sydney om onze aankoop te bekijken. Daar hebben we ook onze vertegenwoordiger ontmoet die tot dan toe voor Kalosini II had gezorgd en vele diensten heeft bewezen. Door Nic hebben we een schitterende boot, prachtige nieuwe zeilen, zijn de generator en hoofd motor in goede staat en konden we probleemloos verder met ons plan om enkele oceanen te bezeilen. Dank Nic.  

Ons eerste bezoek aan Kalosini was in april 2022. Het land van Oz was weer open. We hebben twee weken keihard gewerkt om alle overbodige spullen af te voeren. En dat was heel veel! We hebben de tijd gebruikt om zoveel als mogelijk alle systemen te doorgronden en de nodige zaken weer aan de praat te krijgen. Zoals het licht in de boot, het watersysteem, de toileten en het kunnen leegpompen van de zwart water tank. We hebben alle pompen overhaald en alle electronica verwijderd. Het kompas was onbruikbaar en navigatie verlichting werkte niet. De oude onbruikbare zeilen verwijderd, de boot gepoetst en een lange lijst gemaakt met klussen te doen en spullen aan te schaffen. Met Nic heerlijk gegeten in de beroemde Cruising Yacht Club van Sydney waar hij zijn werkterrein heeft. We deden alles met Uber en dat was redelijk kostbaar. En omdat we niet konden koken op de boot aten we alle maaltijden behalve de lunch op de wal. Slapen deden we wel op de boot. Het was een kostbare aangelegenheid.

Ons tweede bezoek was in feb 2023. Bepakt met drie koffers vol apparatuur en voorbereidde oplossingen. Eigenlijk hadden we die spullen moeten invoeren maar we zijn op toevallige wijze door de douane gekomen. Dat scheelde weer € 1200,- Op de mooring hebben we eerst het gasfornuis gemaakt, in twee weken alle nieuwe navigatie verlichting en apparatuur geinstalleerd, heel veel overbodige kabels weggehaald, zonnepanelen geinstalleerd, nieuwe accus geplaatst en een wel heel speciaal kompas kunnen bemachtigen. Dit keer hadden we een auto gehuurd. Daarmee hebben we 600 km gereden. Een gouden greep want daardoor konden we makkelijk boodschappen doen waar we dat moesten. Daar gaat een hoop tijd inzitten maar is essentieel voor het vaarklaar krijgen van de boot. We hebben op het laatst ook nog de haven van Sydney bezeilt om alle apparatuur uit te testen. Dat ging prima. Moe maar voldaan zijn we op het vliegtuig naar huis gestapt met weer een lijst met klussen te doen en spullen aan te schaffen.  Gepland vertrek: begin Mei.