Beste Lezers,
Nog steeds hier. Ik kan geen winkelcentrum meer zien. De biltong (rund) komt mijn neus uit. Ik wil weg. Morgenochtend. And fair winds ahead. Kunnen we weer wat tijd goedmaken. Je moet inderdaad geen haast hebben om hier weg te komen. Ik word er stapelgek van.
We liggen echt hardstikke klaar om te gaan.
Hoofdstagspanners vernieuwd vanwege haarscheurtjes, lekkage aan watervuldop verholpen, ankerketting gerepareerd, running light gefixed, warmwaterboiler weer werkend, getankt. (Het verhaal van Ali Fuel), water geladen, boodschappen gedaan (meer dan een maand aan voorraad) We wachten nu alleen nog op de golfjes die wat minder moeten worden om dit gat weer uit te kunnen.
Gisteren nog in de Belgische eetschuur gegeten. Steenkoud daar. Met een poolstorm in je nek. Zit je met je jas aan aan tafel. Overheerlijke Chateaubriand te eten. Met een trappist erbij. En een rilling. Zo over je rug. Van genot. Die meneer Chateaubriand is maar verwend geweest met zo een fantastische kok. En gisteren ik ook. Uit eten met zijn tweeën kost hier ongeveer €50,- en dan eet je en drink je genoeg. Toetje er vaak ook nog bij. Gisteren kostte het €60,- Een duur restaurant dus. Maar een aanrader. Den Anker.
We zijn gisteren ook uitgeklaard. Dat heeft ook enige voeten in de aarde. Je moet een brief hebben van de Marina. Nog een andere brief van een andere Marina en je moet gegevens aanleveren voor de Douane. Dan ga je naar Immigration, overhandig je alles en krijg je een brief en een stempel in je paspoort. Klaar.
Niet ingewikkeld maar onduidelijk. Je ziet verder niemand. Niemand komt op je boot kijken en men houdt je ook niet in de gaten. Kennelijk.
Het verhaal van Ali Fuel.
Ali verkoopt brandstof en was ons geadviseerd door de Marina chef. Afspraak gemaakt. Komt Ali aan met zijn 1000 liter container in zijn auto met laadbak. En zijn hulpje. Twee Arabieren. Niks mis mee. Daar kwam een semi doorzichtige oude slang tevoorschijn met een koppelstuk voor nog een stukkie slang en hup daarmee was snel 20 m overbrugt.
Aan de 1000 liter container zit een pomp met een teller. Teller op nul. ‘De prijs is R28.8 voorrijkosten R650’ en ik mag alles afnemen. Van 1 tot 1000 liter. Van Ali en zijn maat. De arabieren. Zij pompen. Wij kijken. Toet, toet, boink, boink. Na 358 liter zit de tank vol. Dat lijkt me correct gezien de hoeveelheid die we gemoterd hebben. Ik betaald. Klaar.
De kneep zat hem in de 28.8. Ali zit daarmee 26% boven de prijs aan de pomp. Én hij rekent ook nog leverkosten. De normale prijs is 22.4. Ik heb nog geprobeerd om Ali duidelijk te maken dat het niet heel erg charmant was om op deze manier te werk te gaan. Hij was niet onder de indruk. Uiteindelijk hebben we ongeveer €100,- teveel voor de brandstof betaald.
Maar toen ik het verhaal aan de chef Marina heb verteld heeft hij ons drie nachten gratis liggen aangeboden. Ter compensatie. Een vreemde actie als je het mij vraagt want hij is niet verantwoordelijk voor het feit dat ik me weer eens in de luren heb laten leggen door snelle Ali Fuel en pas achteraf de normale prijs voor brandstof heb opgezocht. Met Arabieren moet je natuurlijk onderhandelen. Anders vinden ze het niet eens leuk om je brandstof te verkopen. Maar goed je mag een gegeven paard.. En hij heeft het goed opgelost. Ali wordt in het vervolg niet meer uitgenodigd als hij geen marktconforme prijs biedt.
Verder is SA behalve Kaapstad, een goedkoop vakantieland.
Ik heb gezegd dat jullie binnenkort allemaal op bezoek komen.Grt Ton en Mark