Goede lezers,
We hebben vandaag de albatros gezien. 5 zelfs. Dat zijn grote vogels. Ze zweven zo gracieus over de golftoppen met hun beweegbare vleugeltips. Prachtig om te zien.
Alhoewel ze vlakbij kwamen en enige tijd rondvlogen was het ze niet om ons te doen, waarschijnlijk, ze zoeken eten. En misschien is er een lekker hapje zo vlak achter een schip dat het water heeft beroerd. Dat zal voor het onderwater leven ook wel even schrikken zijn, zo een mooie boot pijlsnel op weg naar Port Elizabeth en kort daarna in de bek van een albatros.
Want we lopen nu lekker met mooi weer, halve wind, we zouden bijna verlangen naar good old voor de windse koersen. Maar niet heus.
Maar ook hier geldt weer een Cruijffiaans adagium; elk voordeel heb ze nadeel.
Met deze koers neem je veel meer water over. Dat water kruipt door alle kiertjes en gaatjes naar de bilge. En dan moet je vaker je bilge pomp aanzetten. Anders loopt je boot vol. Dus ik zet vlak voor ik mijn eten op zou eten nog even de bilge pomp aan; no go! Dan worden even een paar niet bestaande goden geschoffeerd, dus geen probleem en gaan Mark en ik op onderzoek uit. Is er spanning? Ja! Is de zekering heel?; Ja! Doet de vlotter het? Ja, want die zit onder water maar toch even voelen; geen probleem. Geen troep voor de zuigmond? Nee. Is het filter verstopt? Een beetje, schoongemaakt. Pomp gedemonteerd. Is een gloednieuwe pomp zit er sinds twee maanden in. Zuig zijde van de pomp verwijderd zodat hij vrij kan draaien. Niets. Pfff. Dan zal de electromotor wel stuk zijn. Gelukkig hebben we de oude nog waarvan de electromotor nog werkt dus die maar overgezet. Even testen, werkt ook niet. Pfff, Pfffff.
Even direct testen op de accu. Hij doet het! De nieuwe ook! Dus de nieuwe weer in elkaar gezet. Bedrading probleem. De draad naar de vlotter als probleem gevonden en nu doet hij het weer. Zonder vlotter. Geen probleem we gebruiken hem toch niet met vlotter.
Je moet er toch even bij blijven anders draait al die plastic troep evengoed nog in elkaar. Het is een verdringer pomp dus die kunnen niet zo goed tegen niets aanzuigen of niets kunnen leveren. En ik kan me zo voorstellen dat die pompen van tegenwoordig helemaal ontworpen zijn om precies dat te kunnen wat ze moeten. 20 liter schoon laboratorium water per uur verpompen met maximaal 4A zekering.
En als ze dan in de bilge van Kalosini 2 aan het werk moeten..Daar heb ik al 20 jaar geen onderhoud aan troep van uit het filter gehaald. Dus voordat we die pomp laboratorium water kunnen aanbieden. Dat zal nog wel even duren.
Op deze koers is onze stuurinrichting zo stil als een spreekwoordelijke muis. Dus dat is een groot pluspunt. Deze koers is vriendelijk voor het stuurgerei.
Verder functioneert het naar behoren.
En Puck! Gefeliciteerd met je behaalde studieresultaten. Ik heb begrepen dat je de blogs ook leest dus ik zit nu heel erg op te passen dat ik niet allerlei vorm- en spelfouten zit te maken. Ha! En dat op een bewegend platform.
Nog even iets over het weer. Ik heb het idee verlaten dat we het weer zodanig kunnen voorspellen dat we er een beetje op kunnen rekenen. Op de oceaan is alles mogelijk. Van 5 tot 25 knopen in 10 seconden. En dan zie je het ook nog niet eens aankomen. De grote weer systemen zijn natuurlijk aangegeven in Predict Wind met gemiddelde wind snelheden en richtingen maar als je er midden inzit is het constante fluctuatie. Ik vraag me af of de wedstrijdzeilers echt elke minuut bezig zijn met het bijstellen van hun materieel. Het zal wel maar dat is hier natuurlijk, met z’n tweeën niet te doen. Dus het idee dat je krijgt wat je wordt beloofd heb ik verlaten. Dat scheelt een hoop stress.
Groeten Ton en Mark