Dagrapport #44

Beste Lezers,

We hebben een enorme hoeveelheid geluk! We hebben meteen twee bedrijven gevonden voor het maken van twee noodstuur helmstokken en de reparatie van de reduction gear van het stuur systeem. Dat ding zag er niet uit. (Van binnen). De twee kogellagers van de centrale as waren compleet vergaan. Er zat een soort van soep in van oud vet, kogellagers en water. Gelukkig konden we het ding snel demonteren. En konden we snel een blik werpen op het interieur. Wat een bende! Geen wonder dat we er niet meer me konden sturen. Maar in de capabele handen van een Nederlander in La Reunion (Ian Kreft van het bedrijf Waterland!) kunnen we waarschijnlijk volgende week het ding weer monteren en dan hebben we een complete revisie gedaan. Wonderlijk dat zo een transmissie het zo lang volhoudt zonder enige vorm van onderhoud. Ook hebben we de stuurkolom die ook van een transmissiekast is voorzien gedemonteerd en daar zat ook een kapot lager in. Wat zal het spul allemaal weer heerlijk functioneren als
 het allemaal is overhaald en teruggeplaatst. Wellicht wordt het hebben van twee noodstuur helmstokken een beetje overbodig maar als je een keer in het midden van de oceaan door het stuursysteem in de steek bent gelaten dan wil je wel back up hebben. Redundancy is Life!
Verder zitten we natuurlijk een beetje op een terras ons vol te gieten met bier. Het lokale spul. Bourbon. En proberen we te communiceren met de Fransen hetgeen natuurlijk een hels karwei is want die lui spreken alleen maar Frans! Wat een stelletje Frankofielen. Niet te doen. En de jongelui die misschien nog wel iets van Engels zouden willen oefenen falen. Big time. En dan met dat hele dikke Franse accent. Horrieble.
Maar goed men is niet onaardig. Al een paar keer pootje over naar huis. Mijn arts zou zich er danig over beklagen.
Onze pijlen staan nog niet echt gericht op de rest van de reis want we willen nog iets van het eiland zien. Maar begin volgende week komen we er wellicht aan toe. We hebben een auto gehuurd bij de lokale rent a wreck winkel dus we puffen rond in een Dacia met ARKO. Het is ongeveer drie keer minder in kosten en we hebben de tijd van ons leven.

Alles goed dus.

Groet Ton en Mark