Dagrapport #42

Medestrijders,

Op onze laatste Mijlen naar La Reunion zitten we te reflecteren op onze belevenissen gedurende deze bijna 4000 Mijl lange oversteek. We vinden dat we het goed gedaan hebben zo met z’n tweetjes. Lees de bogs! Ook vannacht toen we (weer) getroffen werden door heel veel wind en zeer ruige zeeën. En dan komen probleempjes niet paarsgewijs, met geregelde tussenpozen of als je er tijd voor hebt. Alles komt tegelijk. Al die dingetjes waarvan je hebt gedacht ‘dat moet ik binnenkort nog even fixen’ komen dan op de proppen. Lijntjes die je had willen vervangen, de batterij die nog een uurtje aan de lader had gemoeten, het ditje of me datje dat je nog een andere plek wilde geven. Niet onoverkomelijk maar ik snap wel hoe rampen kunnen gebeuren. Wij hebben dat keurig met zijn tweetjes weer opgelost. Beetje knorrig hier en daar maar wel effectief. We zijn een goed team want complementair en we zijn met het probleem bezig. Niet met elkaar. Dat kan later wel weer met een kop koffie erbij.
Inmiddels is het lijstje voor La Reunion weer aardig lang geworden. Maar ik heb ook een paar schitterende oplossingen bedacht voor het feit dat onze gear box van het stuursysteem kapot is en misschien niet geleverd gaat worden in La Reunion. Iets waar mijn capabele zwager Herbert zich momenteel mee bezig houdt.
Het idee om het stuurprobleem hydraulisch op te lossen heb ik laten varen vanwege de complexiteit van de vraag die ik daarover heb gesteld aan een leverancier in platte tekst. Geen tekeningen, geen e-mail met aanhangsels, je kent het wel. Een beetje een brug te ver voor een moderne technische groothandel.
Komt allemaal wel weer goed. Misschien kunnen we deze missie nieuw leven inblazen als we weer internet hebben.
Mensen die dit huzarenstukje ook eens willen proberen, het oversteken van een oceaan, raad ik vooral aan om je boot die je daarvoor op het oog hebt een maand uit te testen onder zware omstandigheden. De dingen waar je allemaal niet aan gedacht hebt of de tijd niet voor hebt kunnen nemen gaan zich dan openbaren.
En in zwaar weer kunnen kleine gebreken grote gevolgen hebben. Juist omdat dan alles in een boot onder veel zwaardere en langduriger belastingen komt dan bij een dagje met mams bij windkracht 3 (Reggie: a gentleman never sails upwind).
Alhoewel je ook moet bedenken dat gelouterde zeezeilers ook wel eens met een boot gestrand zijn ondanks maandenlange voorbereidingen. En er ook voorbeelden zijn van mensen die als pure leken een boot hebben gekocht en deze met bij wijze van spreken met een iPhone naar een gekozen bestemming hebben gevaren.
Met andere woorden, we hebben het goed gedaan als we Reunion op eigen kracht binnen varen.

Tot morgen met op woensdag spectaculaire beelden van biertjes drinkende mannen!
Grt
Ton en Mark