Dagrapport #33

Beste allemaal.

Vandaag is het een zoete dag. Dit is de dag dat de zon schijnt, het stormen is gaan liggen en we weer een beetje op adem kunnen komen. De dag ook waarop we hadden bedacht om goed naar de helmstok te gaan kijken. Dat hebben we gedaan met grote tevredenheid. Van de vijf bouten die we erin hadden gedaan was er 1 afgebroken en 1 een beetje krom. We hebben de helmstok weer in elkaar gezet met een paar kleine veranderingen en nieuwe bouten zodat de last beter over de bouten verdeeld wordt hetgeen nul gebroken bouten zou moeten opleveren. Al met al heeft de helmstok prima gepresteerd in de stormachtige omstandigheden.
We zijn vanwege ons goede werk in dezen uitgeroepen tot excellent service station voor helmstokken op de Indische Oceaan. Ergens in Oktober worden we uitgenodigd om deze titel in ontvangst te mogen nemen. Waarschijnlijk zal de drank rijkelijk vloeien en zullen vele zeezeilers afgevoerd moeten worden om elders te herstellen van hun grote innemendheid. Ik zal er een van zijn vrees ik.
Sinds we de reis zijn gestart hebben we een gemiddelde snelheid van 5,4 knopen gehaald. Als we hiermee verder rekenen komen we de 17de aan op Reunion. Dat lijkt aannemelijk. Gisteren vertelde ik al over de deceptie die we ervoeren met het Navionics kaartje dat we hadden uitgewisseld. ‘Plotter says no’ welnu, vandaag zei de plotter YES! En derhalve hebben we nu alle kaarten die nodig zijn om Zuid Afrika te bezeilen en Reunion binnen te lopen. Een zorg minder. En het resultaat van  voorbereiding. Inmiddels hobbelen we weer verder richting La France en ervaren toch weer enorme onrustige zeeën en een pittig buitje hier en daar. Kortom; aan-uit, zeil uitgeven - zeil innemen, enz. Een kalm zeetje met een knoop of 15 halve wind? Van mij mag het.

Grt T en M