Beste Zoute haring eters,
We varen nog steeds. Nu weer op de motor. We vervloeken enigszins de grillen van het weer. Als je bruin wil worden onder een tropisch zonnetje in temperaturen die de Sahara waardig zijn dan ben je hier op het goede adres. Voor een zeiler die smacht naar een flinke zuid oostelijke bries om eens wat tijd goed te maken op de planning is het de hel. Het maakt invoelbaar hoe de mannen met die VOC mentaliteit het gehad moeten hebben al die jaren geleden. Maar met een beetje mazzel gaan we vanmiddag weer onder zeil.
Elke dag gaan er dingen stuk of moeten er zaken opgehelderd worden. Zo was er vandaag de mij opeens heel prangende vraag in het hoofd geschoten; hoeveel brandstof hebben we eigenlijk nog? Zoals jullie weten dacht ik dat de tank ongeveer 500 liter groot was. Best wel groot. Bestudering van de tekeningen echter leerde dat het bijna 750 liter is. Maar of het er ook inzit? Je weet het niet want er staan twee tanks op de tekening en misschien is er wel een afgeplugd of zo. Dat leek me echter minder plausibel. Dus wilde ik graag het huidige niveau van de tanks weten want we hebben al drie keer de tank tot in de vulopening gevuld. Tot aan zijn strot toe vol dus. Maar telkens niet meer dan 150 liter getankt.
Er zit geen niveau meting op de tank en dat is een groot gemis. Ook de urenteller is kapot. Ga ik. Nog fixen. Na vandaag alweer een geaccumuleerde 49 uur op de motor te hebben gevaren had ik bedacht dat er ongeveer 170 liter moest zijn verbruikt. Teneinde meer duidelijkheid te krijgen heb ik de tank ontluchting slang gedemonteerd en een lange stok in het gat gestoken en een ullage van 90cm gemeten en een niveau van 70cm. Dat lijkt een gemakkelijke taak maar ik moest hiervoor ondersteboven in een gat afdalen van ongeveer 70 graden Celsius met een schroevendraaier en touwtje en zeer gebrekkige verlichting om een en ander te klaren. Ik voelde me weer even een totaal bezwete tropen machinist en een stramme opa tegelijk hetgeen overigens volledig in overeenstemming is met de werkelijkheid.
Deze meting heeft me echter volledig gerustgesteld. Vermoedelijk hebben we ongeveer 3,5 liter per uur verbruikt en kunnen we in totaal met een gangetje van 5 knopen in de buurt van 1000 Mijl op de motor afleggen. Nog 750 te gaan dus.
Nu blijven nog vervangen van de twee racor inlaat brandstof filters over om weer een volledig vertrouwen te kunnen hebben in het voortstuwing systeem dat op brandstof loopt.
Met dat andere systeem zijn we ook nog even bezig geweest omdat de bevestiging van de karretjes aan de mast aan het zeil vanzelf losliepen. Je ziet, altijd bezig.
Groeten van Mark en Ton