Dagrapport #14

Zoutwaterlezers,

Elke keer weer een aanhef waar google translate geen raad mee weet. Ik word er zelf ook bijna moe van. Maar waar ik echt niet tegen kan is geen wind in de tropen.
Het is dat briesje ook al is het nog zo licht dat verkoeling brengt en de motor uit kan houden. Nu staat er niets in de zee van Timor. Windstil. Dead calm. En dat volgt dan op negen dagen wachten op de autoriteiten die er in een half uurtje wel klaar mee waren. Australië is peperduur, heeft een giga bureaucratisch apparaat en discrimineert niet! Ook de eigen burgers ontvangen dezelfde strikte behandeling. Super aardige gasten echter. Maar de belastingteruggave bij het uitklaren zit ook listig in elkaar en brengt derhalve weinig aan teruggave op. Een bittere tegenvaller. The show must go on.

Zo zijn we gisteren dus vertrokken om pakweg half twee. Maar niet na eerst nog even de derde reparatie aan de stuurkolom uit te voeren. Het bleek dat het stuk hout waar dat ding op rustte slechts gedeeltelijk van teak was.. De kern was van multiplex dat zo rot was dat het steeds werd ingedrukt wanneer we de boel weer iets vaster zetten. Totdat we het teak uit elkaar hadden geperst. Gelukkig liepen we door Bunnings een soort jippie jaja jippie jippie jee winkel waar ik vier afstandbussen zag die ik prompt mee heb genomen en die bij deze reparatie prima van pas kwamen. Nu zit het geheel eindelijk goed vast en is het hout verdwenen. Ook het teak.
Geen gekraak meer in de stuurkolom. Ook de speling in alle verbindingen is stukken minder.


We zijn nu dus op weg naar Coco’s Keeling. Dat schijnt spectaculair te zijn. Even de gopro, de duikbril en de flippers uit het vet halen en dan gaan we even een dag of twee zwemmen. Eindelijk.
Vandaag gezien; vier waterslangen, een schildpad, diverse vogels waaronder fregatvogels, Jan van Genten en de onvermijdelijke dolfijnen. Een kleiner soort hier. Daar heb je flipper! Zongen we natuurlijk weer in koor.
Verder hebben we de afgelopen uren flink zitten klooien met zeiltje op, zeiltje neer en toch maar weer verder motoren. Het probleem is een beetje dat ik denk dat we een tank van 500 liter hebben maar het niet zeker weet. Met pakweg 5l per uur verbruik kan je daar dan 100 uur mee varen, zeg 500 Mijl. Maar echt weten doe ik het niet.


Nochtans hebben we slechts 150 liter in een keer hoeven tanken om weer helemaal vol te komen. Daarom hebben we nu twee keer 20 liter extra aan boord zodat we helemaal leeg kunnen varen en dan nog knap een haven binnen kunnen lopen. We zullen zien. Vrijdag komt er weer wind.

Ciao Amici